Een super speurneus is steeds op zoek naar bewijsmateriaal en informatie die we met onze ogen niet kunnen zien. In deze workshop gaan we op zoek naar informatie die verborgen zit in vele dagdagelijkse dingen, ontdekken we dat ieder van ons uniek is en leren we al onze zintuigen te gebruiken.

Hoe ontdekt een super speurneus verborgen informatie?

Een super speurneus is steeds op zoek naar bewijsmateriaal en informatie die we met onze ogen niet kunnen zien. In deze workshop gaan we op zoek naar informatie die verborgen zit in vele dagdagelijkse dingen, ontdekken we dat ieder van ons uniek is en leren we al onze zintuigen te gebruiken.

Ik zie wat jij niet ziet: Door gebruik te maken van loepen ontdekken we verborgen informatie in microfilms. Verborgen informatie in geld, bankkaarten, identiteitskaarten wordt zichtbaar door gebruik te maken van UV-licht.

Vingerafdrukken: We gebruiken de techniek van de FBI om onze vingerafdruk zichtbaar te maken en ontdekken dat ieder van ons uniek is. Wat ontdek je allemaal in een vingerafdruk?

De zintuigen van een speurneus: ontdek het verschil tussen water, suiker-water, zout-water en azijn door enkel je ogen te gebruiken… Niet gemakkelijk he? Wel als je gebruik maakt van allerlei scheikundige reacties, rode kool en… een ei!

Hoe verbergt een super speurneus informatie?

Iedereen kent wel de streepjescodes die je terug vindt op bv. de pot choco. Maar wat zijn QR codes? Tijdens dit deel van de workshops ontdekken de leerlingen het wat en hoe van QR-codes, maken ze zelf QR-codes en versturen die naar een geheime agent. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van tablets.

 

Kostprijs: 170 euro (excl. BTW) per workshop voor een groep van maximaal 24 leerlingen.

Informatie voor de leerkracht:

Tijdens deze workshops komen de leerlingen in contact met nieuwe technologieën en technieken die standaard niet aanwezig zijn in de school.

De leerlingen krijgen alle materiaal ter beschikking gesteld. De workshops voor de lagere school duren ongeveer 2,5 uur tot 3 uur (in samenspraak met de leerkracht). De workshop gaat door onder toezicht van de leerkracht. Aanpassingen aan de inhoud van de workshop gebeuren in samenspraak met de leerkracht en minstens 4 weken voor het plaatsvinden van de workshop.

De leerlingen werken in groepjes van 2 maximaal 3. Het is de bedoeling dat ze naar hartenlust kunnen experimenteren. Op die manier zullen ze ontdekken dat: wetenschappen + techniek = de MAX!